
Relacje mediów
w krajach działania
GTTO na temat konfliktu
Izrael - Strefa Gazy



Opracowanie

David Tuller – starszy pracownik naukowy ds. zdrowia publicznego i dziennikarstwa na Uniwersytecie 

Kalifornijskim w Berkeley

Instytut Różnorodności Mediów (Media Diversity Institute)

Współpraca

Centrum Dziennikarstwa Niezależnego (Center for Independent Journalism)

Centrum Niezależnego Dziennikarstwa (Independent Journalism Centre)

Europejski Związek Studentów Żydowskich

ALDA – Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Demokracji Lokalnej

Stowarzyszenie „NIGDY WIĘCEJ”

W ramach projektu „Get the Trolls Out!”

Wrzesień 2024



4

5

5

6

6

6

7

7

8

8

8

9

11

13

14

15

Wstęp

Metodologia

Pytania

Monitorowane media

Belgia – francuskojęzyczne media

Francja

Węgry

Mołdawia

Polska

Wielka Brytania

Wyniki	

Obecność stronniczości

Używanie obrażliwych słów i stereotypów

Terminologia ataku z 7 października i inwazji na Gazę

Wnioski

Opracowanie

Spis treści



4

Wstęp
„Get the Trolls Out” to projekt mający na celu przeciwdziałanie dyskryminacji religijnej w europejskiej 
przestrzeni medialnej. Kampania prowadzona przez Instytut Różnorodności Mediów (MDI) przy 
wsparciu sześciu Partnerów z całej Europy ma na celu wykorzystanie potencjału mediów 
społecznościowych do rozpowszechniania innowacyjnych materiałów medialnych i tworzenia dialogu 
w celu przedstawienia skutecznej kontrnarracji przeciwko różnym formom mowy nienawiści, w tym 
antysemityzmowi, nienawiści wobec muzułmanów i nastrojom antychrześcijańskim.

W projekcie bierze udział siedmiu partnerów: Instytut Różnorodności Mediów z Wielkiej Brytanii, 
Europejski Związek Studentów Żydowskich z Belgii, Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Demokracji Lokalnej 
„ALDA” z Francji, Nowi Niemieccy Twórcy Mediów z Niemiec, Centrum Niezależnego Dziennikarstwa 
z Węgier, Niezależne Centrum Dziennikarstwa z Mołdawii i Stowarzyszenie „NIGDY WIĘCEJ” z Polski.

Atak Hamasu na Izrael 7 października 2023 i późniejsza inwazja na Gazę wywołały falę doniesień 
medialnych na całym świecie.

Rozpowszechniając informacje na temat samego konfliktu, jak również w szerszym kontekście 
historycznym i religijnym, media podeszły do wydarzeń z różnej perspektywy zarówno politycznej, jak 
i społecznej.

Partnerzy GTTO dokonali przeglądu relacji w swoim krajach.

Niniejszy raport prezentuje ich wnioski i ustalenia. (Partnerzy z Niemiec i flamandzkojęzycznej Belgii 
przyjęli ich własne podejście do problemu, ich ustalenia i analizy zostaną opublikowane osobno.)



5

Relacje mediów w krajach działania GTTO
na temat konfliktu Izrael - Strefa Gazy

Metodologia
Partnerzy projektu GTTO ocenili relacje z wydarzeń, zaczynając od ataku 7 października 2023 i 
kontynuując do połowy lipca 2024, zwracając szczególną uwagę na publikacje i portale informacyjne już 
wcześniej przez nich monitorowane.

Partnerzy otrzymali listę pytań, które miały im służyć jako wskazówka czy podpowiedź.

Ich zadaniem niekoniecznie było otrzymanie dokładnych odpowiedzi na każde zadane pytanie, lecz 
raczej przedstawienie ogólnego przeglądu trendów w reportażach.

Pytania zostały podzielone na kilka szerokich tematów. Należą do nich: stronniczość w reportażach; 
język użyty do opisywania stron konfliktu, jak również w opisywaniu samego konfliktu; poleganie na 
uogólnieniach i stereotypach; i wiele więcej.
Poniżej pełna lista zadawanych pytań.

Pytania
Ogólnie rzecz ujmując, jak równe lub nie są relacje z konfliktu? Jeśli nierówne, która strona 
jest traktowana bardziej przychylnie i w jaki sposób?

Czy niektóre media są bardziej równe niż pozostałe? Jeśli tak, czy mógłbyś podać informacje 
o reputacji i wpływie tych konkretnie wymienionych mediów?

Czy w stosunku do osób po którejkolwiek ze stron konfliktu używane są uwłaczające, pełne 
nienawiści lub dyskryminujące określenia? Jeśli tak, to jakie dokładnie określenia są używane? 
Czy ponadto te określenia są używane przez źródła cytowane w artykule, czy są częścią tekstu 
źródłowego i informacji podanych przez daną redakcję?

Jakiego terminu używa się w odniesieniu do konfliktu? Niektórzy używają określenia „wojna 
Izrael – Gaza”, niektórzy „konflikt w Gazie”, „wojna w Gazie”, „izraelsko-palestyńska wojna”.

Jakiej terminologii używa się, żeby opisać atak na Gazę (np. ludobójstwo, czystki etniczne itp.)? 
Jeśli używa się określenia „ludobójstwo”, czy oficjalna definicja ludobójstwa jest również podana?

Jakich określeń się używa do opisania ataku z 7-ego października?

Jak często media mówią o rozwiązaniu tego konfliktu? Jeśli w ogóle, jakie opcje przeważają?

W materiałach prasowych: kto jest oficjalnie cytowanym źródłem po stronie izraelskiej, a kto 
oficjalnym źródłem po stronie palestyńskiej?

Oprócz oficjalnych źródeł, kto jeszcze udzielał komentarzy po stronie izraelskiej, a kto udzielał 
komentarzy po stronie palestyńskiej?

1

2

3

4

5

6

7

8

9



6

Czy zróżnicowane społeczności traktowane są tak, jakby były wszystkie takie same? Czy wszyscy 
Palestyńczycy są przedstawiani jako zwolennicy Hamasu? Czy wszyscy Izraelczycy, wszyscy 
Żydzi przedstawiani są jako zwolennicy działań izraelskiego rządu?

Czy sprzeciw wobec rządu Izraela i jego polityki jest przedstawiany jako forma antysemityzmu? 
Czy syjonizm jest przedstawiany jako forma antysemityzmu?

Jaką definicję antysemityzmu stosują media w Twoim kraju?

Czy którekolwiek z mediów, których dotyczył raport, oferuje swoim reporterom wskazówki 
dotyczące sposobu relacjonowania konfliktu, a w szczególności konfliktu między Izraelem a 
Strefą Gazy?

Czy nagłówki i podtytuły dokładnie odzwierciedlają treść artykułów?

W jaki sposób materiały wizualne, takie jak zdjęcia czy filmy, są wykorzystywane w relacjonowaniu 
konfliktu pomiędzy Izraelem a Strefą Gazy, i jaki mają one wpływ na postrzeganie sytuacji przez 
odbiorców?

Monitorowane media
Monitorowane przez partnerów media nie miały reprezentować pełnego spektrum organizacji 
informacyjnych w każdym kraju. Wyniki nie powinny być zatem postrzegane jako kompleksowa analiza 
relacji z konfliktu, a raczej jako okno na to, co dzieje się w niektórych mediach, których odbiorcami są 
kluczowe segmenty populacji.

Każdy partner opisał monitorowane media.

Belgia – francuskojęzyczne media

Partnerzy GTTO w Belgii monitorowali około 20-30 źródeł, w tym najważniejsze gazety, takie jak „Le 
Soir”, „La Libre Belgique”, „La Dernière Heure” i „Sud Presse”, jak również media społecznościowe, 
takie jak Facebook, X (wcześniej Twitter) i YouTube. Wybrane dla francuskojęzycznej Belgii media to 
główne ogólnokrajowe media, przede wszystkim gazety i serwisy informacyjne, bez silnych sympatii 
lewicowych czy prawicowych.

Francja

We Francji zostało przeanalizowanych około 30 źródeł, szczególnie prawicowe organizacje 
informacyjne, takie jak Boulevard Voltaire, „Valeurs Actuelles” i CNEWS; lewicowo-centrowe 
organizacje informacyjne, w tym „Charlie Hebdo” i „Marianne”; oraz centrowe organizacje, w tym „Le 
Monde”, „Le Figaro” i „Le Point”.

10

15

14

13

12

11



7

Relacje mediów w krajach działania GTTO
na temat konfliktu Izrael - Strefa Gazy

Węgry

Na Węgrzech przeanalizowano około 100 tytułów i artykułów. Obejmowały one niezależne serwisy 
internetowe 444, telex.hu, 24.hu, jeden z najważniejszych niezależnych węgierskich tygodników „HVG” 
i jego stronę internetową hvg.hu, najpopularniejszy ekonomiczny portal internetowy portfolio.
hu, pierwszą na Węgrzech stronę internetową poświęconą sprawdzaniu faktów lakmusz.hu, węgierską 
wersję europejskiego Euronews, lewicową gazetę internetową „Mérce”, przyjazne rządowi 
konserwatywne medium „Magyar Hírlap” i kontrolowany przez rząd hirado.hu, oraz internetowy 
portal informacyjny węgierskiej PSM.

Mołdawia

W Mołdawii przeanalizowano około 250 źródeł informacji.

W szczególności obejmowały one stację telewizyjną Jurnal TV, niezależnego nadawcę o zasięgu 
ogólnokrajowym. Nadaje ona wiadomości, talk-show, programy kulturalne, społeczne i zdrowotne, 
programy rozrywkowe, seriale telewizyjne i filmy.

Nie zauważono w jej przekazie żadnych uprzedzeń przeciwko lub w kierunku jakiejkolwiek partii 
politycznej. Wspiera ona proces integracji europejskiej i może być postrzegana jako wspierająca partię 
rządzącą PAS (Partia Działania i Solidarności, która jest partią centrową).

Radio Moldova jest krajowym nadawcą publicznym, który nadaje wiele programów skierowanych do 
zróżnicowanej publiczności. Nadaje treści w języku rumuńskim i rosyjskim, a także w językach 
mniejszości etnicznych. Brak jej dostrzegalnej stronniczości wobec którejkolwiek partii politycznej. 
Wspiera proces integracji europejskiej i może być postrzegane jako wspierające partię rządzącą PAS 
(Partia Działania i Solidarności, która jest partią centrową).

Radio Kiszyniów to kanał radiowy oparty na projektach, uruchomiony w Mołdawii przez Radio Rumunia 
i finansowany przez rząd Rumunii za pośrednictwem Departamentu ds. Rumunów za Granicą. Zajmuje 
się produkcją wiadomości, wywiadów, talk-show i różnych programów audio w języku rumuńskim. 
Brak jego dostrzegalnej stronniczości wobec którejkolwiek partii politycznej. Wspiera proces integracji 
europejskiej i może być postrzegany jako wspierający rządzącą partię PAS (Partia Działania i 
Solidarności, czyli partia centrowa).

Portal internetowy unimedia.info jest jednym z największych portali internetowych w Mołdawii pod 
względem odbiorców. Główna treść unimedia.info to wiadomości (ponad 95% całkowitej treści). Na 
podstawie sposobu, w jaki opisuje wydarzenia, można powiedzieć, że nieznacznie faworyzuje partie 
powiązane z Shor (partia lewicowa).

Portal internetowy stiri.md to agregator wiadomości, który ponownie publikuje kompilację doniesień 
zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Stiri.md należy do liderów wśród mediów internetowych 
pod względem oglądalności. Brak jego dostrzegalnej stronniczości wobec którejkolwiek partii 
politycznej. Wspiera proces integracji europejskiej i może być postrzegany jako wspierający rządzącą 
partię PAS (Partia Działania i Solidarności, czyli partia centrowa).



8

Polska

W polskiej przestrzeni medialnej przeanalizowano co najmniej 100 artykułów, wśród których znalazły się 
zarówno artykuły organizacji informacyjnych, jak i publiczne oświadczenia polityków – w tradycyjnych 
mediach, jak i za pośrednictwem ich własnych profili na platformach społecznościowych.

Przeanalizowane zostały media znane z wyrażania poglądów ksenofobicznych, takie jak „Do Rzeczy”, 
wPolityce.pl, nacjonalista.pl i fronda.pl. Ponadto Media Narodowe (TVMN), który jest skrajnie 
prawicowym kanałem telewizji internetowej, dawniej należący do Stowarzyszenia Marsz 
Niepodległości i dotowany przez Ministerstwo Kultury. W 2023 roku Stowarzyszenie „NIGDY WIĘCEJ” 
opublikowało raport analizujący poziom nienawiści na tym kanale, co ostatecznie doprowadziło do jego 
usunięcia z platformy YouTube.

Niektóre z innych analizowanych mediów obejmowały: Radio Zet, popularne radio rozrywkowe; 
„Najwyższy Czas!” (High Time), skrajnie prawicowy dwutygodnik. Dodatkowo poddano analizie profile w 
mediach społecznościowych takich osób jak: Aleksandra Kuź, kandydatka Prawa i Sprawiedliwości (PiS) 
w wyborach parlamentarnych w 2023 roku; premier Mateusz Morawiecki z Prawa i Sprawiedliwości 
(PiS); Krzysztof Tuduj, poseł Konfederacji.

Wielka Brytania

Media przeanalizowane w Wielkiej Brytanii na potrzebę tego raportu obejmowały różnorodne źródła o 
różnych poglądach politycznych. Wśród prawicowych mediów znalazły się: GB News, „The Sun” i „The 
Telegraph”, podczas gdy „Spiked Online” to mieszanka prawicowych i libertariańskich perspektyw. „The 
Daily Express” uważany za centrolewicowy, został również uwzględniony, podczas gdy lewicowe „The 
Guardian” i „5PillarsUK” przedstawiały inne punkty widzenia. „The Jewish Chronicle” – londyński 
tygodnik żydowski – został również sprawdzony obok BBC, krajowego nadawcy publicznego, i SkyNews, 
24-godzinnego komercyjnego kanału informacyjnego.

Wyniki
partnerzy z sześciu krajów - Belgii (francuskojęzycznej), Francji, Węgier, Mołdawii, Polski i Wielkiej 
Brytanii - udzielili bezpośrednich odpowiedzi, czasami wyszczególnionych według pytań, ale 
najczęściej pogrupowanych razem.

Niniejsze sprawozdanie jest zaczerpnięte z tych sześciu dokumentów.

W podsumowaniu odpowiedzi na zadane pytania zostały połączone w trzy szerokie tematy: 
obecność stronniczości, używanie obraźliwych słów i stereotypów oraz terminologia ataku z 7 
października i inwazji na Gazę.



9

Relacje mediów w krajach działania GTTO
na temat konfliktu Izrael - Strefa Gazy

Obecność stronniczości
Wśród monitorowanych mediów powszechna była stronniczość. Jednakże modele stronniczości – 
niezależnie od tego, czy były na przykład skierowane przeciwko Izraelczykom, czy Palestyńczykom – 
różniły się w zależności od kraju i zależały od poglądów organizacji informacyjnych, a także krajowego 
kontekstu religijnego i politycznego.

Szczególnie we Francji i Wielkiej Brytanii organizacje informacyjne po prawej stronie sceny politycznej 
były bardziej przychylne izraelskiej perspektywie. Z kolei te po lewej stronie częściej podkreślały obawy 
mieszkańców Gazy i Palestyńczyków oraz postrzegały działania Izraela bardziej sceptycznie.

We Francji, według ALDA, wyważone relacje przedstawiały „Le Figaro”, „Le Point”, CNEWS, a nawet 
tradycyjnie prawicowa gazeta „Valeurs Actuelles”.

ALDA jednocześnie zauważyła: „powinniśmy wspomnieć, że skrajnie prawicowy portal Boulevard 
Voltaire informuje niemal wyłącznie o aktach przemocy dokonywanych przez Hamas”. Jednakże 
dodali, w przeciwieństwie do powyższego, że „«Le Monde», umiarkowana lewicowa gazeta, pisze 
nieco negatywnie o Izraelu. «Marianne», inna lewicowa publikacja, ma tendencję do pozytywnego 
pisania o Gazie”.

W Wielkiej Brytanii MDI odnotowało podobną tendencję i powiązało ją z demografią publiczności 
różnych mediów.

Jak raportowali: „Prawicowe media, takie jak GB News, «The Telegraph» i «The Sun», wykazują 
zauważalną stronniczość w relacjonowaniu konfliktu, często okazując sympatię Izraelowi i 
przedstawiając stronę palestyńską w bardziej negatywnym świetle. Te media mają tendencję do 
przyciągania odbiorców w średnim wieku, konserwatywnych i przeważnie białych. Z kolei lewicowe 
gazety, takie jak «The Guardian», są skierowane do młodszej publiczności. Często są postrzegane jako 
oferujące bardziej krytyczne stanowisko wobec polityki i działań Izraela, a jednocześnie zapewniające 
platformę dla głosów przychylnych obawom Palestyńczyków”.

Na Węgrzech centroprawicowe media zajmujące bardziej proizraelskie stanowisko to te, które zostały 
zidentyfikowane jako przyjazne rządowi. Jak donosi CIJ (Centrum Niezależnego Dziennikarstwa): 
„Ponieważ rząd Orbána niedawno nawiązał bliższe więzi z reżimami nieliberalnymi, oczywiste jest, że 
węgierskie media przyjazne rządowi są bardziej przychylne stanowisku Izraela”. W rezultacie „skromne 
stanowisko antypalestyńskie… dobrze wpisuje się w ogólną antyuchodźczą narrację rządu, która jest 
skierowana głównie do migrantów ze świata arabskiego”. Z drugiej strony „niezależne media 
zapewniają regularne i wyważone relacje z rozwoju wojny”.

Francuskojęzyczne media w Belgii natomiast są „bardziej przychylne” stronie palestyńskiej, według 
EUJS. „Izrael często (lub zawsze?) postrzegany jest jako Goliat, podczas gdy naród palestyński 
postrzegany jest jako Dawid” – raportowali. „[Konflikt] jest zawsze postrzegany jako nierówny, a zatem 



10

niesprawiedliwy”. Jak donosi EUJS, ta perspektywa jest wzmacniana przez brak podawania kontekstu w 
artykułach, które „nie odnoszą się do wszystkich wydarzeń, czyniąc Izrael ciemiężycielem, podczas gdy 
Gaza jest ofiarą”.

W Mołdawii większość materiałów opublikowanych na temat wojny to nie były oryginalne relacje, a 
materiały zaczerpnięte z międzynarodowych organizacji informacyjnych i portali internetowych, jak 
informuje MTS. W większości przypadków, stwierdzili, elementy wybrane do ponownej publikacji 
nie przedstawiały ewidentnie stronniczych poglądów ani nie zawierały obraźliwych materiałów. 
„W większości przypadków treści medialne ponownie publikowane przez monitorowane media 
mołdawskie były zgodne ze standardami zawodowymi i etycznymi” – zauważyli.

W Polsce obecnie mieszkają tylko niewielkie społeczności żydowskie i arabskie, a krajowe media 
generalnie nie skupiają się zbytnio na konflikcie na Bliskim Wschodzie. Jednak media prawicowe 
tradycyjnie wykazują uprzedzenia zarówno wobec Żydów, jak i muzułmanów, a od 7 października 
ponownie wykazują te uprzedzenia w swoich relacjach z wydarzeń, donosi Stowarzyszenie „NIGDY 
WIĘCEJ”.

Jak wyjaśnili, bezpośrednio po ataku wydarzenia te zostały wykorzystane jako propaganda przed 
wyborami, które miały się odbyć w kolejnym tygodniu – 15 października – i w którym odbyło się między 
innymi „ksenofobiczne” referendum w sprawie migracji. Pytanie zadane w referendum brzmiało: 
„Czy popierasz przyjęcie tysięcy nielegalnych imigrantów z Bliskiego Wschodu i Afryki, zgodnie z 
przymusowym mechanizmem relokacji narzucanym przez biurokrację europejską?”

Na poparcie tej antyimigracyjnej agendy, jak donosi „NIGDY WIĘCEJ”, w mediach „wśród reakcji na 
ataki z 7 października” często pojawiały się „antymuzułmańskie uprzedzenia”. Sytuacja jednakże nieco 
się zmieniła wraz z dalszym rozwojem wydarzeń. Po inwazji Izraela na Strefę Gazy, „większość relacji 
tych mediów była mocno krytyczna wobec Izraela i pełna współczucia dla Palestyńczyków. W wielu 
przypadkach krytyka Izraela była wyrażana w sposób przekraczający granice”.



11

Relacje mediów w krajach działania GTTO
na temat konfliktu Izrael - Strefa Gazy

Używanie obraźliwych słów i 
stereotypów
Podobnie jak w przypadku stronniczości używanie obraźliwych słów i stereotypów przy przedstawianiu 
jednej lub obu stron było powszechne w monitorowanych mediach, ale różniło się w zależności od 
kraju i kontekstu.

W niektórych przypadkach bardziej obraźliwy język i stereotypy przy przedstawianiu Palestyńczyków 
wiązano z prawicowymi mediami. We Francji na przykład, donosi ALDA, Boulevard Voltaire używał 
„negatywnych” określeń w odniesieniu do Palestyńczyków, podczas gdy „bardziej umiarkowane media 
podawały te dyskryminujące słowa, aby przedstawić szerszy kontekst i informacje, nie zajmując przy 
tym żadnego stanowiska”.

MDI zaobserwowało podobną tendencję w Wielkiej Brytanii. „Prawicowe tabloidy, takie jak GB News, 
są szczególne nieprzejednane w przedstawianiu osób o nastawieniu propalestyńskim jako 
niebezpiecznych i lekkomyślnych”. Były też te osoby rutynowo przedstawiane „jako zwolennicy 
Hamasu, ekstremiści lub osoby niekompatybilne z brytyjskimi wartościami”. Relacje tych mediów 
często skupiały się na demonstracjach i zawierały sensacyjne nagłówki, takie jak „Wściekłość gdyż 
«JEDEN MILION» pro-palestyńskich demonstrantów ma maszerować przez Londyn w Dniu Rozejmu”.

Na Węgrzech media sprzyjające rządowi mają tendencję do używania stereotypów w odniesieniu do 
obu stron konfliktu, posługując się zbyt uproszczoną terminologią do charakteryzowania całych 
populacji, zamiast identyfikowania podgrup różniących się od siebie. Niektóre media mają również 
tendencję do przedstawiania krytyki rządu Netanjahu jako skierowanej przeciwko Izraelowi i narodowi 
żydowskiemu.

Ale inne organizacje informacyjne jasno wyjaśniły, że krytyka rządu Netanjahu nie może być 
utożsamiana z antysemityzmem. Co ważne, węgierskie media szeroko rozpowszechniały obrazy 
ogromnych demonstracji w Izraelu przeciwko polityce rządu Netanjahu. „Prezentacja antyrządowych 
demonstracji w Izraelu w węgierskich mediach pokazała, że naród izraelski nie jest jednomyślny w 
ocenie problemu wojny i działań rządu” – donosi CIJ.

W Mołdawii, gdzie relacje składały się głównie z materiałów przedrukowanych z innych źródeł, 
przedstawiciele IJC stwierdzili, że Palestyńczycy nie byli przedstawiani jakoby wszyscy byli 
zwolennikami Hamasu, a wszyscy Izraelczycy jakoby byli zwolennikami obecnego rządu. Donieśli 
również, że nienawistny i dyskryminujący język nie był powszechnie używany. Zauważyli, że „ani 
cytowane źródła, ani informacje ogólne nie zawierały terminów i wyrażeń, które naruszałyby przepisy 
etyczne i prawne”.



12

Dodali jednak, że taki język był obecny w komentarzach dołączonych do niektórych artykułów. 
Na przykład na portalu internetowym unimedia.info i agregatorze wiadomości stiri.md wiele 
komentarzy przedstawiało muzułmanów w skrajnie negatywnych słowach: „dzicy ludzie”, „bardzo 
niebezpieczni”, „naprawdę wierzą, że niewierni muszą zostać zabici” i „Europa przyjmie ich jako 
uchodźców, a oni będą terroryzować Europę”.

Większość wiadomości, które pokazywały opozycję wobec rządu Izraela, nie promowała 
antysemityzmu. Monitorowane media informowały jedynie o przypadkach antysemityzmu oraz 
oficjalnych i nieoficjalnych opiniach na jego temat. Jurnal TV, na przykład, opublikował wywiad 
z przedstawicielką organizacji społeczeństwa obywatelskiego – Jewish Community in Moldova 
(Społeczność Żydowska w Mołdawii) – w którym powiedziała ona, że poziom antysemityzmu wzrósł 
ostatnio dramatycznie zarówno w Mołdawii, jak i na całym świecie.

W Belgii (francuskojęzycznej) EUJS poinformowało, że główne media nie używają jawnie 
dyskryminującego języka, ale okazjonalnie używają „subtelniejszych” wyrażeń, znanych jako „dog 
whistle” (przekaz oparty na słowach-kluczach, które mają inne znaczenie dla ogółu, a inne dla określonej 
grupy docelowej, do której jest w rzeczywistości skierowany – przyp. tłumacza). Według EUJS, obie strony 
są postrzegane jako monolityczne. „Ludzie po stronie palestyńskiej są postrzegani jako ofiary, a ludzie 
po stronie izraelskiej są postrzegani jako ciemiężyciele” – poinformowano. Ponadto, podobnie jak w 
Mołdawii, EUJS zauważyło, że w komentarzach do artykułów zamieszczanych przez różne osoby w 
mediach społecznościowych pojawiają się „naprawdę szkodliwe i złośliwe” określenia.

EUJS przedstawił również istotną obserwację: „Chcemy podkreślić, że w wielu przypadkach określenie 
«terrorysta» nie jest używane w odniesieniu do Hamasu, mimo że grupa ta jest oficjalnie uznana za 
«organizację terrorystyczną» zarówno przez Belgię, jak i Unię Europejską. To jest godne ubolewania”.

Jak donosiło „NIGDY WIĘCEJ”, w Polsce początkowo „często pojawiały się antymuzułmańskie 
nadużycia”, a relacje z wydarzeń wykorzystywano do prób wpłynięcia na wyborców w nadchodzących 
wyborach. 8 października Kuź z PiS-u opublikowała w swoich mediach społecznościowych przerażające 
zdjęcia z 7 października i skomentowała: „Jeśli nie chcesz takich rzeczy w Polsce, zagłosuj w 
referendum”.

Z czasem prawicowe media i konta w mediach społecznościowych również zaczęły krytykować Izrael. 
„W ciągu następnych tygodni i miesięcy” – donosiło „NIGDY WIĘCEJ” – „antymuzułmańskie wątki, łączące 
muzułmanów, terrorystów i uchodźców, były uzupełniane antysemickimi wypowiedziami”. W Mediach 
Narodowych Radosław Patlewicz, skrajnie prawicowy autor, oświadczył, że Polsce jest lepiej bez Żydów 
i muzułmanów, ponieważ „mamy wiele historycznych przykładów tego, jak Żydzi zachowywali się, 
gdy masowo mieszkali w Polsce” i „w końcu wiemy, co robią muzułmanie w Europie Zachodniej”.



13

Relacje mediów w krajach działania GTTO
na temat konfliktu Izrael - Strefa Gazy

Terminologia ataku z 7 
października i inwazji na Gazę
Media podeszły do używanej terminologii w dyskusji o ataku 7 października i późniejszej inwazji na 
Strefę Gazy w różny sposób – a w szczególności do kwestii użycia terminu „ludobójstwo” w odniesieniu 
do tej drugiej.

We Francji główne organizacje informacyjne określiły atak z 7 października jako „atak” lub „ofensywę”, 
donosi ALDA, i „nie używają nacechowanych słów, aby opisać atak na Gazę”, zamiast tego preferują 
określenia takie jak „odwet” czy „kontrofensywa”. Nawet „Marianne” która jest lewicowa, zaoferowała 
platformę francusko-izraelskiemu dziennikarzowi Didierowi Eperlbaum, który opisał izraelski atak jako 
„najgorszą z wojen, ale nie ludobójstwo”.

W Mołdawii używane terminy zależały od postanowień polityki redakcyjnej międzynarodowych 
mediów, do których odwoływały się mołdawskie media. Czasami te same doniesienia informacyjne 
używały różnych terminów do opisu wydarzeń. Jeśli chodzi o atak na Gazę, słowo „ludobójstwo” było 
najczęściej używane w doniesieniach informacyjnych o międzynarodowych instytucjach badających 
oskarżenia przeciwko Izraelowi, a także w komentarzach czytelników do tych artykułów.

W Belgii (francuskojęzycznej) media mają tendencję do określania wydarzeń z 7 października jako 
„masakry” albo „ataków”, jak donosi EUJS. Jednocześnie, jak dodali, inwazja na Gazę często była 
określana jako „ludobójstwo”, nawet w głównych mediach. Użycie tego terminu wzrosło po tym, jak 
Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości w Hadze orzekł w styczniu 2024 r., że istnieje „realne i 
bezpośrednie ryzyko” popełnienia przez Izrael ludobójstwa w Strefie Gazy.

„Nawet jeśli w większości przypadków używa się go w nawiasach, sam fakt, że jest używany, sprawia, 
że ludzie w ogóle myślą o konflikcie, a o sytuacji w Strefie Gazy w szczególności, jako o ludobójstwie” – 
donosi EUJS. Media w ogóle nie definiują, co oznacza ten termin, który jest również szeroko używany 
przez osoby w komentarzach i postach w mediach społecznościowych, dodał EUJS.

Według CIJ, na Węgrzech media używały określeń takich jak „atak terrorystyczny” i „masakra Hamasu” 
przy opisywaniu wydarzeń z 7 października. Zauważono jednak, że w miarę szybkiego rozwoju 
wydarzeń „nawet w tym samym artykule autorzy używają różnych wyrażeń do opisania rozwijającej 
się sytuacji”. Jednocześnie, mając na uwadze, że sprawa jest rozpatrywana przez Międzynarodowy 
Trybunał Sprawiedliwości w Hadze, liczne artykuły zgłębiły kwestię prawnego znaczenia „ludobójstwa” 
oraz metod pociągania sprawców do odpowiedzialności.

W Wielkiej Brytanii wiele serwisów informacyjnych, w tym lewicowych, określa atak z 7 października 
jako „masakrę”, często używając „terminów takich jak «ocaleni», aby wywołać silne emocjonalne 
reakcje”, donosi MDI. Jeśli mowa o przedłużającym się konflikcie, dodaje MDI, prawicowe gazety często 



14

nazywają go „wojną Izraela z Hamasem”, podczas gdy lewicowe media określają go mianem „wojny 
Izraela z Gazą”, a BBC ma tendencję do używania obu określeń naprzemiennie.

Podobnie prawicowe media rzadko używają określeń takich jak „ludobójstwo” czy „czystki etniczne”, 
omawiając inwazję na Gazę. „Najczęściej przedstawiają to jako odwet Izraela i zazwyczaj nie potępiają 
jego działań” – donosi MDI. Niemniej jednak media te informowały o oskarżeniach o ludobójstwo 
przeciwko Izraelowi przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości w Hadze.

W Polsce użycie słowa „ludobójstwo” było łączone, jak donosi Stowarzyszenie „NIGDY WIĘCEJ”, ze 
„schematem przedstawiania Izraela jako bezpośredniego potomka – lub wcielenia – nazistowskich 
Niemiec, co jest wspólną cechą antysemickiego dyskursu po 7 października”. Na jednym z kanałów 
w mediach społecznościowych Grzegorz Braun, znany z antysemickich wystąpień poseł polskiego 
parlamentu ze skrajnie prawicowej partii Konfederacja, oświadczył, że Chanuka była świętem 
„mrocznego, dzikiego, rasistowskiego, plemiennego kultu talmudycznego”, „aktem rasistowskiej urazy” 
i „celebracją żydowskiego ludobójstwa nie-Żydów”.

Wnioski
Partnerzy GTTO z sześciu krajów przejrzeli łącznie ponad 500 raportów o wydarzeniach w Izraelu 
i Strefie Gazy po 7 października 2023. Odpowiedzieli na zestaw pytań dotyczących stronniczości, 
dyskryminującego i obraźliwego języka oraz innych cech charakterystycznych.

Odpowiedzi otrzymano od partnerów z: Belgii (francuskojęzycznej), Francji, Węgier, Mołdawii, 
Polski i Wielkiej Brytanii.

Podczas przeglądu materiałów partnerzy znaleźli dowody na powszechną stronniczość w 
relacjonowaniu wydarzeń, dyskryminujący i obraźliwy język oraz stereotypy. Te modele różniły się 
w zależności od kraju, monitorowanych mediów, kontekstu politycznego, tradycji historycznych i 
innych czynników. Jednak niezależnie od tego, która strona konfliktu była faworyzowana w danym 
indywidualnym raporcie, szerokie rozpowszechnianie takich materiałów wyraźnie ma potencjał do 
zaogniania napięć w każdym z uczestniczących krajów.



15

Relacje mediów w krajach działania GTTO
na temat konfliktu Izrael - Strefa Gazy

Opracowanie
Projekt „Get the Troll Out!’” prowadzony przez Media Diversity Institute (MDI) we współpracy z 
sześcioma organizacjami partnerskimi rozsianymi po całej Europie, ma na celu przeciwdziałanie mowie 
nienawiści na tle religijnym w europejskim świecie medialnym poprzez identyfikowanie i reagowanie 
na pełne nienawiści narracje dotyczące judaizmu, islamu, chrześcijaństwa i innych religii, występujące 
zarówno w tradycyjnych mediach, jak i internetowych platformach.

Media Diversity Institute - Wielka Brytania

MDI (Instytut Różnorodności Mediów) jest głównym partnerem 
projektu „Get the Trolls Out!”. Działa na arenie międzynarodowej, aby 
zachęcać i ułatwiać tworzenie przez media odpowiedzialnego przekazu 
dotyczącego różnorodności. Jego celem jest zapobieganie umyślnemu 
lub nieumyślnemu szerzeniu przez media uprzedzeń, nietolerancji i 
nienawiści, które mogą prowadzić do napięć społecznych, sporów 
i gwałtownych konfliktów. MDI zachęca zamiast tego do tworzenia 
uczciwych, dokładnych, inkluzywnych i wrażliwych treści w mediach, 
aby promować zrozumienie między różnymi grupami i kulturami.

Stowarzyszenie „NIGDY WIĘCEJ” - Polska

Stowarzyszenie „NIGDY WIĘCEJ” jest niezależną organizacją 
społeczeństwa obywatelskiego, założoną w Warszawie w 1996 roku. 
Prowadzi kampanie przeciwko rasizmowi, antysemityzmowi i ksenofobii, 
na rzecz pokoju, międzykulturowego dialogu i praw człowieka w Polsce i 
na całym świecie.

Niezależne Centrum Dziennikarstwa - Mołdawia

Niezależne Centrum Dziennikarstwa/ Independent Journalism 
Centre (IJC) to apolityczna organizacja non-profit społeczeństwa 
obywatelskiego w Republice Mołdawii. Od 1994 r. IJC promuje 
poszanowanie prawa do wolności słowa i dostępu do informacji. Wspiera 
profesjonalne dziennikarstwo poprzez szkolenia i pomoc, przyczynia 
się do poprawy ustawodawstwa medialnego poprzez opracowywanie 
polityk publicznych i promuje krytyczne myślenie wśród młodzieży i 
dorosłych poprzez programy edukacji medialnej.

https://www.media-diversity.org/
https://www.nigdywiecej.org/
https://cji.md/en
https://cji.md/en


16

Europejski Związek Studentów Żydowskich - Belgia

Europejski Związek Studentów Żydowskich (EUJS), Partner Ramowy 
Komisji Europejskiej, jest pluralistyczną, inkluzywną i bezstronną 
organizacją zrzeszającą żydowskie związki studenckie w 36 krajach 
na całym kontynencie. Jako kierowana przez rówieśników i stanowiąca 
demokratyczną reprezentację 160 tys. młodych Żydów w Europie, 
EUJS reprezentuje swoich członków przed instytucjami europejskimi, 
OBWE i UNHRC, a także przed innymi głównymi organizacjami żydowskimi.

Centrum Niezależnego Dziennikarstwa - Węgry

Centrum Niezależnego Dziennikarstwa wspiera dziennikarstwo 
działające w interesie publicznym i pracuje nad stworzeniem 
środowiska medialnego, które chroni i promuje wolność wypowiedzi 
i wolność prasy. Od początku swojego istnienia CIJ przeszkoliło 
tysiące dziennikarzy, studentów mediów i menedżerów na zasadzie 
non-profit. CIJ publikuje i promuje również materiały szkoleniowe.

Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Demokracji 
Lokalnej (ALDA) - Francja

ALDA to kluczowy partner i interesariusz w dziedzinie lokalnej 
demokracji, aktywnego obywatelstwa i współpracy pomiędzy lokalnymi 
władzami i społeczeństwem obywatelskim w Europie, jej sąsiedztwie i 
na całym świecie. Działa  głównie w  oparciu  o  metody  partycypacyjne 
i zdecentralizowaną współpracę. 

ALDA jest organizacją opartą na członkostwie, zrzeszającą ponad 300 
członków, w tym lokalne władze, stowarzyszenia władz lokalnych i 
organizacje społeczeństwa obywatelskiego z ponad 54 krajów 
Europy i poza nią.

https://eujs.org/
https://cij.hu/en/
https://www.alda-europe.eu/


Relacje mediów w krajach działania GTTO
na temat konfliktu Izrael - Strefa Gazy


