
Kłamstwa Farfała z TVP 
Wojciech Szacki 

2008-03-11, ostatnia aktualizacja 2008-03-11 12:49  

A jednak to nie koledzy z podwórka. W 2006 r. Piotr Farfał z zarządu TVP twierdził, że to 
znajomi wmanipulowali go w wydawanie rasistowskiego pisma. Dzisiaj pokazujemy, jak 

kilka lat wcześniej z dumą opowiadał o swojej misji  

Fot. Robert Kowalewski / AG  
Piotr Farfał na konferencji prasowej 

Fragment wywiadu z Farfałem w piśmie "Skin's Front" 

więcej zdjęć 
ZOBACZ TAKŻE

• Piotr Farfał kłamał. Czy zniknie z TVP? (12-03-08, 00:00) 

POSŁUCHAJ 
• TOK FM: Kontrowersyjna przeszłość Piotr Farfała, członka zarządu TVP (11-03-08, 13:05) 

Gdy 20 czerwca 2006 r. „Gazeta” napisała, że członek zarządu TVP Piotr Farfał (LPR) był w
młodości wydawcą rasistowskiego pisemka „Front”, Farfał oświadczył: „Nie utożsamiam się i nie 

utożsamiałem z tekstami publikowanymi we » Froncie «. Jedynie w głupi i nieprzemyślany sposób 
udostępniłem nazwisko osobom, które redagowały to pismo”. 

Czy pamięta pan, kto go wykorzystał i umieścił jego dane w stopce redakcyjnej neonazistowskiego 

pisma? - pytali wtedy dziennikarze. 

"Nie pamiętam, to byli znajomi z podwórka". 

Farfał kłamie. Dzięki antyfaszystowskiemu magazynowi "Nigdy więcej" "Gazeta" ma kopie dwóch 
wywiadów z Farfałem - dla "Skin's Front" i "Narodowej Sceny Rockowej" - w których z niejaką

dumą opowiada o sobie i swoim piśmie. 

„Nazywam się Piotr Farfał, mam 18 lat, od I 1993 r. jestem skinheadem. Od roku jestem członkiem 



Stronnictwa Narodowego » Szczerbiec «” - przedstawiał się czytelnikom „Skin's Front” latem 1996 

r. Wywiad zdobi zdjęcie rozpromienionego Farfała na tle plakatu z napisem: „Biała siła, aryjska 
duma”. Drugim elementem graficznym jest powtarzający się na dole strony napis: „Żądamy 

odebrania praw Żydom”. 

Farfał o swoim życiu: „Niedawno wydałem piąty numer » Frontu «, więc intensywnie staram się go 
rozprowadzać. W wolnych chwilach spijam piwo i odpisuję na listy”. 

Co - pyta redaktor "Skin's Front" - skłoniło Farfała do wydawania pisma? 

"Chęć zrobienia czegoś dla takich ludzi jak ja". 

O to samo spytali dwa lata później redaktorzy "Narodowej Sceny Rockowej". 20-letni Farfał

odpowiadał: "Rodząca się pustka na scenie narodowej skłoniła mnie do wydawania zina o wyraźnie 
narodowym obliczu. Pismo miało propagować idee, które jak pokazała przyszłość, okazały się być

najważniejsze nie tylko dla mnie. Do tej pory ukazało się sześć numerów, w tym jeden podwójny. 
Aktualnie przymierzam się do wydania nr. 7". 

Przypomnijmy idee propagowane przez "Front". 

Numer 3 z 1995 r. Okładka - łysy osiłek z mieczem w ręku idzie po trupach i kałużach krwi. Depcze 

flagi Izraela i UE, pacyfę (symbol pokoju). Na stronie 3 rysunek skinheada z ręką w geście "heil 
Hitler". 

Strona 9, tekst "Prawdziwe Oblicze Żyda": "Represje w stosunku do Żydów są rzeczą konieczną,

jeśli naród chce samodzielnie i zdrowo się rozwijać. Pora (...) pozbyć się całkowicie żydostwa, które 
musi być wypędzone z Europy. Nie wolno nam powiedzieć: Ten porządny Żyd, a tamten nikomu nie 

zaszkodzi. (...) Nasza święta rzecz, Żydzi z Polski precz!". 

Artykuł o euroregionach: "Unia Europejska wraz z Żydami chce kolejnego rozbioru". Ilustracją jest 
mapa z "podziałem porozbiorowym": zachodnia część Polski to "strefa okupacyjna Niemiec", 

wschodnia - "strefa okupacyjna Judeopolonii". 

I dowcip rysunkowy - pejsata postać liczy pieniądze, podpis: "jedyna miłość Żyda". 

"Narodowa Scena Rockowa" i "Skin's Front" przepytały też Farfała z poglądów. 

O Radiu Maryja i ks. Józefie Tischnerze: „Radio Maryja pokazuje prawdę o Bogu, taką, jaka jest. 
Czy człowiek, myślę tu o ks. Tischnerze, o którym bardzo pozytywnie pisze » Playboy «, może być

wzorem dla jakiegokolwiek katolika?” - odparł Farfał („Narodowa Scena Rockowa”). 

"Ku-Klux-Klan? Ludzie, którzy w imię protestanckiej bzdury mordowali katolików, w tym również
Polaków, zasługują jedynie na potępienie" ("Skin's Front"). 

Farfał ubolewa też, że ruch skinheadowski się popsuł. "Przestał być czysto polski i narodowy, a 

zmienił się na narodowo-socjalistyczny i całkiem nam obcy" - mówi w "Skin's Front". 

Farfał działał potem w Narodowym Odrodzeniu Polski, pisał do jego organu - "Szczerbca" - o tym, 
że demokracja jest sprzeczna z interesem narodu. Po NOP znalazł się w Młodzieży Wszechpolskiej i 

LPR. Dzięki koalicji Ligi z PiS dostał się do zarządu telewizji publicznej i nadal w nim zasiada. Jego 
przeszłość mu nie szkodziła - politycy PiS tłumaczyli, że to błędy młodości. 



Źródło: Gazeta Wyborcza 
 


