Holocaust Denial 75

From the lunatic fringe to academia:
Holocaust denial in Poland
by Rafal Pankowski

IN JusT five years “historical revisionism” in Poland has come a long way,
from the lunatic fringe to the right-wing academic establishment. For
some on the right antisemitism has proven stronger than Poland’s own
history. In the country where a large part of the Holocaust took place a
growing number of far-right propagandists question the Nazi genocide.

An extreme right political movement based primarily on antisemitic
sentiments had resurfaced in Poland in the mid-1980s, but it was not
until ten years later that it chose to include overt Holocaust denial in its
standard propaganda, alongside evergreen antisemitic classics such as
The Protocols of the Elders of Zion. The first revisionist articles appeared
in 1994 and 1995 on the pages of Szczerbiec (The Sword), a publication
of Narodowe Odrodzenie Polski (NOP — National Revival of Poland), an
extreme-right political party led by Adam Gmurczyk, who graduated in
history at the Warsaw Academy of Catholic Theology.

The NOP claims to be an incarnation of the prewar Oboz Narodowo-
Radykalny (ONR - National-Radical Camp), a violent antisemitic youth
group banned by the Polish government in 1934. The NOP is part of the
International Third Position and Szczerbiec boasts the internationally
notorious fascists Derek Holland and Roberto Fiore on its editorial
board. The party’s membership is estimated at around 1,000, who are
largely violent nazi-skinheads.

Among those first articles was David Irving’s “I don't believe in the
Holocaust”, accompanied by some introductory remarks by Gmurczyk
(Szczerbiec 6-7/1995). Gmurczyk, who is also the editor-in-chief of
Szczerbiec denied his party was nazi but announced his support for the
revisionist agenda. Gmurczyk’s own interest in revisionism had been
illustrated by another article based on material from CEDADE, the
Spanish organisation of Hitler-worshippers (Szczerbiec 4/1995). The fol-
lowing issues of Szczerbiec brought more material denying the
Holocaust (including a translation of the Leuchter Report in Szczerbiec
10/1995) and gradually this became the hallmark of the magazine.

From the very beginning historical revisionism in Poland was sup-
ported by the US-based Polish Historical Institute chaired by Miroslaw



Holocaust Denial 76

Dragan. The raison d’étre of this “institute” is the denial of the Kielce
pogrom of 1946 but it seems eager to endorse any antisemitic caus
including fjenying the existence of the gas chambers. Because of thie;
Z‘éﬁiﬁi}l S\S.zczerbzec received a series of much-needed hard-currency
In }997 the first negationist book was published by the Warsaw-based
“National-Radical Institute”, another label used by the NOPkunder iﬁ
title Mit holocaustu (The myth of the Holocaust). It consisted ,of transl te
ed extracts from the works of Western Holocaust deniers, amon thea _
Robert Faurisson, Richard Harwood (real name Richard ’Verrall)g Marmk
Weber and Fred Leuchter. There was also one “original” Polish coﬁtribu-
tion from Maciej Przebindowski, a regular contributor to Szczerbiec
who sought to disprove the authenticity of the Anne Frank kdiar Thé
boo'k claimed that in July 1997 “a group of researchers 1’1'012/1. the
National-Radical Institute” conducted field work at AuschwiL’/—Birken
and decided it was impossible to kill people in the gas cham‘ber ﬂt?ll;
camp. To 's1}ppf)1't their thesis they produced a series ol’photograp(hs
The revisionist tendency became much stronger when Irving’s bo<.)ks
appeared in Polish translation and received praise not just from mar-
ginal extremist publications but from the mainstream press too. Hitler’s
War was published in Warsaw in 1996 by Prima, a private pui)lishin
hpuse. The foreword to the very smart edition (hard-back full—colou%
plctur‘es, etc) was written by a Polish historian, Professzor Czeslaw
Mada]czyk, who had a reputation as an authority on the history of the
(,e?rman 9§C}Jpation in Poland during the Second World War. Madaicz k
mildly criticised Irving for his political sympathies, but nevertheles; rgé
ommended him as an: historian. Two years later Madajczyk wrote a
someho'w more cautious foreword to Irving’s biography of Goebbels
Madamzyk"s own background is not on the extreme right: he was 'the
c}.lan'man‘ of the communist party organisation in the [nstitllge of
History of the Polish Academy of Science for many years S(;me ha
1suggisted he is simply politically naive, but there is no dou.bt that hé\i
rzzt?)igtat[;)ﬂi?}lfme for giving the revisionists a veneer of academic
Not surprisingly the appearance of Irving’s books in Polish bookshops
was received enthusiastically by far-right publications, but some maii—
stream papers (for example the respected centre-right dail
Rzeczpospolita) also gave him positive reviews. Boguslaw Woloszamskiy
the star of a very popular television programme about modern history]

Holocaust Denial 77

announced to his viewers that Irving was “perhaps controversial” but
worth reading. Irving’s new-found respectability was further illustrated
when Stefan Niesiolowski, a leading pro-government right-wing MP,
quoted him as an authority in an article defending General Franco, of
Spain, on the pages of Gazeta Wyborcza, Poland’s largest daily.

Holocaust denial also found enthusiasts among editors of a hard-right
“revolutionary-conservative” magazine Stanczyk, a mouthpiece of the
small Stronnictwo Polityki Realnej (SPR — Real Politics Party), part of the
ruling right-wing alliance, AWS. Tomasz Gabis, the editor of Stanczyk,,
wrote lengthy articles against “the religion of the Holocaust” quoting
authors such as Irving and Faurisson. Gabis’s views were in turn repeat-
ed by Fronda, a trendy right-wing “intellectual” magazine sponsored by
the Ministry of Culture.

Revisionism found its way even to anarchist publications. Mac
Pariadka, Poland’s main anarchist forum, published an article under the
title “Freedom of speech for fascists”, in which the author, Jaroslaw
Tomasiewicz, until recently a well known activist on the extreme right,
quoted Madajczyk in order to prove that Irving must be taken seriously.
Another anarchist paper An Arche regularly publishes material from the
psychopathic antisemite Adrian Nikiel, who also denies the Holocaust
in his own magazine Rojalista Pro Patria.

The Auschwitz Museum, however, did not go along with the growing
public tolerance of “revisionism” and refused Irving access to its
archives when he requested it in summer 1998 with the support of a BBC
producer. The museum decided, quite rightly, that it should not be used
for propaganda purposes by the pseudo-historian. Significantly, the far-
right Catholic daily Nasz Dziennik strongly backed Irving’s request and
criticised the museum’s decision.

Another breakthrough for radical historical revisionism in Poland
came in autumn 1998, when Gmurczyk made a deal with a gutter press
publisher, Leszek Bubel. Bubel is a shadowy businessman who was a
leader of the infamous antisemitic “defenders of the cross” campaign at
Auschwitz. Mit holocaustu was republished by Bubel as a pocket edition
and appeared in large quantities in nearly every kiosk in the country.
The booklet bore the symbol of a tiger, an old logo of a popular history

series for teenagers. Bubel soon followed with other antisemitic books
in the series crowned, of course, by The Protocols. The availability of
Bubel’s publications, which were distributed by the state-owned com-
pany, Ruch, was such that Holocaust denial reached a truly mass audi-



Holocaust Denial 78

ence for the first time. It is estimated that 30,000 copies of Mit holocaus-
tl{ were sold. Bubel also promoted Holocaust denial through his ow;
high-circulation monthly, Tylko Polska. 4
At that time Nigdy Wiecej (Never Again) was the only publication reg-
ulaljly monitoring the development of Holocaust denial in Polan?i
Seel'ng cause for alarm it informally approached the Polish Hi@toricai
Society for a clear and public condemnation of the revisioniskt argu-
ments. Unfortunately, the historians did not react. A .
It was impossible for public opinion to ignore the problem any more
Whgn the first revisionist book by a Polish university historian, Dr
Dariusz Ratajczak, appeared in March 1999. Ratajczak is a researchf;r at
the newly founded University of Opole and until recently was an active
membfar of the extreme-right National Party (Stronnictwo N:?ll‘OdZ)WG =
SN). His pool<, titled Tematy niebezpieczne (Dangerous Topics) was filled
Vﬁh ant1§emitic paranoia, for example a claim that the Germail Nazi
Séfyf;;:;sgcljo(;(f)izvgjth also included a chapter specifically devoted to
' The Auschwitz Museum obtained a copy of Ratajczak’s book and
1nfqrmed the chairman of the Commission for Research on Crimes
against the Polish Nation, Professor Witold Kulesza, who in turn
informed the prosecutor’s office. The law on the Institl’Jte of National
Rerpembrance had been enacted in 1997, and it includes a provision
agalpst those who deny the crimes against humanity committed by the
Nazis and Stalinist Communists on Polish territory. Professor Kulz:,sza
who had been a leading proponent of this legal provision, admitted he:
had never actually expected that the law against Holocaust’denial would
Ileei to be used ggains’t a Polish author. The law introduces a fine or up
Coomr;ienizfiirsg&pnson for spreading the denial of the Nazi or
In December 1999 the court in Opole declared Ratajczak had broken
the law agamst Holocaust denial but his crime was “socially harmless”
The verdict caused an outcry. In a national poll conducted by the olit:
ical weekly Wprost, 84 per cent said they did not agree with the decpision
of the court. In fact it was just another example of the general iﬁdul-
gence by the Polish judicial system towards all crimes committed by the
extreme.right, be it Holocaust denial, the incitement of racial hatrgd or
street violence. Interestingly, two mainstream liberal newspapers
Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita, said Ratajczak should not bep er—y
secuted in the name of “freedom of speech”. Such abstract argumgnts

Holocaust Denial 79

ignoring the very real threat from the extreme right are commonplace
despite the visible growth of both fascist propaganda and fascist vio-
lence.

The triumphant Ratajczak was accompanied in court by the notorious
antisemitic activist Kazimierz Switon and by Bubel. The latter had been
quick to cash in on the publicity surrounding the case and issued a
pocket edition of the book, again distributed widely by Ruch. Just days
after the verdict Ratajczak was a guest star of a political meeting organ-
ised by the SN.

The Opole liar soon found other powerful allies. Professor Ryszard
Bender repeatedly defended Ratajczak in a regular column published in
Glos, a radical right-wing weekly edited by Antoni Macierewicz, a former
Minister of Home Affairs and current member of the ruling conservative
AWS. Bender is a professor of history at the Catholic University of
Lublin. He had been an MP in the communist parliament in the 1980s
but after 1989 switched his allegiance to the right. For some time he was
a member of the Senate and the chairman of the State Council on Radio
and Television.

On 13 January 2000 Ratajczak, Bender and a maverick Indian-born
Polish Church historian, Peter Raina, who lives in Berlin, participated in
a broadcast on Radio Maryja, a strongly xenophobic Catholic radio sta-
tion with a mass audience. During the nearly three-hour programme
they insisted that the arguments of historical revisionists were to be
taken seriously and pledged to defend “the freedom of scientific discus-
sion”. They blamed “the Jewish lobby” for persecuting the Opole aca-
demic. Bender claimed Auschwitz was not a death camp but a work
camp. This proved difficult to swallow even for the listeners of Radio
Maryja, who are used to antisemitic propaganda: a large part of the sta-
tion's audience are elderly people who lived through the Second World
War. Unusually for Radio Maryja, many callers objected against the
views expressed in the programme. But there were also many others
who called to support the three propagandists.

After the broadcast the authorities of the Catholic University of Lublin
started disciplinary proceedings against Bender. The Academic Council
of the University issued a special statement distancing itself from
Holocaust denial and at the same time warning against “racist youth
groups” which are active among students. Jozef Zycinski, the archbish-
op of Lublin, publicly condemned the views expressed by Radio Maryja.
Former prisoners’ organisations, too, were particularly outspoken in



Holocaust Denial 80

condemning the academic’s shameless denial of their suffering.

Bender defended himself by saying that some of his relatives perished
in Auschwitz. He presented himself as a fighter for academic freedom.

It can no longer be argued that Holocaust revisionism in Poland is
merely a matter of a lunatic margin. Bender was supported by the right-
wing weeklies, Mysl Polska and Najwyzszy Czas. The former published
an open letter from a group of right-wing academics in defence of the
“outstanding historian”. Among the signatories to the letter was Andrzej
Szczesniak, the author of numerous history school books, who had him-
self been criticised for feeding subtle antisemitism and xenophobia to
the young. After months of deliberating the University of Opole finally
sacked Ratajczak but he was almost immediately offered a new job by
Professor Marek Grzelewski, head of the private Higher School of
Journalism in Warsaw.

Just weeks after the Radio Maryja broadcast another scandal broke
out. Nigdy Wiecej exposed the fact that Bellona, a state-owned publish-
ing house of the Ministry of Defence, intended to publish a translation
of Irving’s biography of Goring. For the first time a respected publishing
company was going to enter the revisionist arena: previously Irving had
been published in Poland by small private publishers. The Nigdy Wiecej
story was followed up by other journalists, most notably the young and
energetic reporters Urszula Prussak of Radio Stacja and Jakub
Rzekanowski of the daily Trybuna. Articles protesting against Bellona’s
involvement in promoting Holocaust revisionism also appeared in the
Jewish magazine Slowo Zydowskie and in the left-wing weekly, Przeglad.
The latter was written by the well known columnist Krzysztof T Toeplitz.
Both the Minister of Defence, Janusz Onyszkiewicz, and Prime Minister
Jerzy Buzek were personally informed about the scandal. The public
pressure forced Bellona to abandon its plans and cancel the intended
promotional trip by Irving to Poland in spring 2000.

The middleman between Bellona and the fascist milieu was
Bartlomiej Zborski, the first translator of Irving’s books into Polish and a
regular antisemitic contributor to Szczerbiec, the NOP magazine which
is still the main forum for Holocaust negationists in Poland.
Interestingly, before he entered the fascist scene, Zborski used to trans-
late very different literary works, for example those of George Orwell. It
remains to be seen whether the current owners of copyright for the late
anti-fascist writer’s books are going to continue their collaboration with
the Polish translator turned neo-nazi propagandist. Among Zborski’s

Holocaust Denial 81

most recent “achievements” was the Polish edition of the infamous
American handbook for nazi terrorists, The Turner Diaries by William
Pierce. This book was published by a private publisher, Rachocki (which
some years ago used to publish very different material, namely the
Trotsky memoirs). Rachocki became a business partner of Bellona,
which was starting a new series of popular history books. Meanwhile
Zborski was employed by the military publishing house as the editor of
the series called, very aptly, The Brown Series. The standard layout of the
books’ covers was complete with the swastika and the nazi eagle. Irving’s
Goring was among the first titles in the pipeline.

The publication of Irving’s book by the state company was stopped by
a joint effort of anti-fascists and the media, but, unfortunately, it does
not follow that the development of Holocaust revisionism in Poland has
been halted. The revisionists have jumped on the bandwagon of a very
natural tendency to “revise” Polish history after decades of officially
sanctioned disinformation. This “natural-revisionist” tendency in all
East European countries is frequently abused by those who employ 11 to
promote their own extremist political agenda. Together with the antise-
mitic prejudice that is still widespread, it occasionally turns into a truly
explosive mixture.



