
Poland 'Intimidating' U.S.-owned Broadcaster Over Expose on neo-Nazis

The Associated Press 
Nov 25, 2018

TVN,  owned  by  Discovery,  broadcast  undercover  footage  in  January  that
showed  members  of  a  Polish  neo-Nazi  group  celebrating  Adolf  Hitler's
birthday in a forest in 2017

• Israel  calls  for  Poland  to  take  action  after  'dangerous'  and  'racist'  march  on
Independence Day.

• Auschwitz Memorial: We have no 'nationalist bias' pushing us to downplay Jews'
suffering in the Holocaust.

• 90% of Polish Jews died in the Holocaust. So why are Poland's nationalists chanting 'Get the Jews out of
power'?

A U.S.-owned broadcaster  said it  was the target  of  attempted intimidation by Polish authorities,  describing how
security agents appeared at the home of a cameraman who went undercover to film neo-Nazis and told him he must
appear for questioning on suspicion of propagating fascism.

TVN, owned by Discovery, broadcast undercover footage in January that showed members of a Polish neo-Nazi
group celebrating Adolf Hitler's birthday in a forest in 2017.

It said that on Friday evening, agents with Poland's Internal Security Agency visited the home of the cameraman who
had gone undercover, Piotr Wacowski, and gave him the summons to appear in the investigation.

TVN said Saturday that its journalists have "acted in accordance with all standards of investigative journalism" and
that it considers the state action "an attempt to intimidate journalists."

The move against Wacowski comes amid rising concerns about the state of media freedom in Poland, where the
populist ruling party has turned tax-funded public media into a propaganda tool and is looking for a way to limit
foreign  ownership  of  media  companies.  TVN  has  been  critical  of  the  government  and  is  seen  as  particularly
vulnerable.

The ruling party, Law and Justice, has faced international condemnation for a string of moves seen as un-democratic
— from a Holocaust speech law passed this year seen as an attack on freedom of speech and academic inquiry, to
attempts to take control of the courts.

The  party  has  also  been  making  conciliatory  moves  toward  extremist  rightwing  groups.  On  the  November  11
Independence Day holiday, top officials marched in Warsaw with far-right groups. Government officials have also
publicly attacked independent monitors of xenophobia who have noted a rise of hate speech over the past year.

Rafal Pankowski, the head of the Never Again association, which monitors extremism, expressed his concerns about
the investigation into the reporter.

"It's  an example of a breakdown in democratic  standards.  On November 11, the highest  level  officials  marched
together with rightwing extremists in Warsaw, now state institutions harass a journalist involved in exposing the
problem of rightwing extremism," Pankowski told The Associated Press on Sunday. "It's a clear case of shooting the
messenger and really worrying."



TVN was  bought  for  $2 billion by the U.S.  company Scripps  Networks  Interactive,  making it  the largest  U.S.
investment  ever  in  Poland.  Scripps  has  since  been  bought  by Discovery,  Inc.,  which is  based  in  Silver  Spring,
Maryland.

Last  year,  Poland's  media  regulator  slapped  TVN with  a  fine  of  nearly  1.5  million  zlotys  ($395,000  at  today's
exchange rate) for what it alleged to biased overage of anti-government protests, a move some saw as an attack on
media freedom. The regulator  called it  a  "warning" to commercial  TV stations,  though in the end the fine was
rescinded.

The U.S. Ambassador to Poland Georgette Mosbacher warned Polish authorities last week that any attempt to restrict
media freedom would harm the U.S.-Polish relationship.

https://www.haaretz.com/world-news/europe/poland-intimidating-u-s-owned-broadcaster-over-expose-on-neo-nazis-
1.6681631?fbclid=IwAR2Ksj9dVkWVLB8wPb4Q6UGvRsLP1HeAJK1vBwtRT4rWWqRY-9KsnxndV8E


